Paleo dijeta za mršavljenje: pravila, ishrana, jelovnik

Kada idete na paleo dijetu, obično postoje dve svrhe – da vam pomogne da smršate, ali i da vam pomogne da živite zdravije.

Uz velike količine prerađene hrane koju mnogi od nas redovno jedu, logično je da bi odmaranje tela od svih ovih hemikalija mogla biti dobra ideja.

Dakle, bez obzira da li želite da smršate ili samo želite da svojim organima date odmor, paleo dijeta bi mogla biti dobra opcija.

Šta je paleo dijeta?

U principu, paleo dijeta nije ništa novo. U potpunosti je zasnovana na hrani koju su ljudi jeli tokom paleolita. Odnosno na hrani koju su jeli pećinski ljudi.

Ovi ljudi su jeli samo hranu koja je prirodno uzgajana i meso koje su mogli da love, i očigledno nisu imali konzervanse, aditive ili toksine u svojoj ishrani.

Paleo dijeta

A pošto su živeli pre nastanka poljoprivrede, u ovoj ishrani nema ni pšenice ili drugih žitarica.

Razlog zašto ljudi prelaze na ovu ishranu je taj što su ljudi iz paleolitske ere bili mršavi, imali su mnogo energije i živeli su mnogo zdravije i aktivnije od nas.

Dakle, usvajanjem njihove ishrane, možete dobiti i deo te vitalnosti.

Paleo dijeta za mršavljenje

Najočigledniji razlog zašto je paleo dijeta trenutno toliko popularna je zato što vam zaista može pomoći da izgubite težinu.

Kada ne jedete prerađenu hranu, aditive i sastojke koji usporavaju vaš metabolizam, zapravo ćete sagoreti više kalorija nego ikada.

Nije neobično da ljudi izgube i do 3 kilograma tokom prve nedelje, jer šećeri, soli i veštački sastojci izlaze iz organizma.

Vremenom paleo dijeta omogućava da izgubite višak telesne masti, a može vam pomoći i da poboljšate svoje atletske performanse i opšte zdravlje.

Paleo dijeta iskustva

Gotovo svaka dijeta ima nekoliko nuspojava i to svakako važi i za paleo dijetu. Jedan od razloga za to je taj što prelazak na takav način ishrane može biti šok za vaš organizam.

Ova dijeta ne uključuje rafinisane šećere, nikakve hemikalije, a so u vašoj ishrani će biti znatno smanjena.

Takođe nema kofeina, tako da možete primetiti pad u nivou energije prvih nekoliko dana.

Međutim, nakon tog perioda, tokom kojeg ćete se osloboditi zavisnosti od prerađenih šećera i soli, počećete da se osećate bolje. Imaćete više energije i prestaćete da žudite za prerađenom hranom.

Većina ljudi koja praktikuje paleo ishranu takođe vrlo brzo primeti da njihov digestivni sistem počinje bolje da radi. Takođe, gubitak težine je brz, a oni koji vežbaju lakše dodaju mišićnu masu.

Paleo ishrana

Ova dijeta je zasnovana na onome što su jeli pećinski ljudi i to bi trebalo da vam da ideju koliko je ona zapravo stroga.

To znači da uskoro nećete jesti makarone sa sirom ili svoje omiljene kolače. Ali, to ne znači da ne možete jesti zdravu i ukusnu hranu.

Paleo dijeta: dozvoljene namirnice

Kod većine dijeta akcenat je na smanjenom unosu kalorija. Kada se radi o paleo dijeti, praktično nema ograničenja u količini hrane koju možete pojesti, sve dok se držite dozvoljenih namirnica.

Sva dozvoljenje namirnice su izuzetno bogate hranljivim materijama i dobre su za vaše zdravlje.

Proteini

Verovatno ćete jesti više proteina na paleo dijeti nego na bilo kojoj drugoj dijeti. Zato bi trebalo da jedete proteine kao što su jaja, divljač, piletina, riba, svinjetina i crveno meso.

paleo dijeta primeri jelovnika

Ukoliko ste u mogućnosti, najbolje je kupovati meso od naših seljaka.

Pročitajte: Proteini za mršavljenje

Voće

Takođe ćete jesti mnogo više voća dok ste na paleo dijeti, tako da je ovo sjajan trenutak za eksperimentisanje sa voćem koje nikada ranije niste probali.

Ako jedete samo jabuke, narandžame i banane, brzo ćete se umoriti od ove dijete. Zato je moja preporuka da eksperimentišete sa različitim voćem koje inače ne jedete.

Pročitajte: Koje voće jesti u dijeti

Povrće

Možda sada ne jedete previše povrća, kod paleo dijete ono je izuzetno važan deo svoju ishrane.

Možete birati između korenastog povrća (osim krompira), zelenog povrća, pečuraka, i naravno da ćete jesti mnogo salata dok ste na ovoj dijeti.

Međutim, to ne znači da salate moraju biti dosadne – mogu biti pune raznovrsnog voća, povrća, pa i mesa.

Orašasti plodovi i semenke

Mnogi ljudi ovo smatraju samo grickalicama, ali oni su odličan izvor proteina i imaju masne kiseline koje su vašem telu potrebne.

Možete ih dodati salatama ili bilo kom drugom obroku koji pravite, kao i grickati ih sa sirovim ili sušenim voćem u bilo kom trenutku.

Paleo dijeta: nedozvoljene namirnice

Moraćete da isključite iz upotrebe sve žitarice, mleko i mlečne proizvode, mahunarke, so, prerađena ulja i rafinisani šećer.

Podrazumeva se da ćete morati da izbegavate bilo koju prerađenu hranu ili hranu koja sadrži aditive ili konzervanse. Takođe se morate držati podalje od veštačkih zaslađivača.

Postoje dve škole mišljenja koje se odnose na to koliko se treba pridržavati ovih pravila.

Ako poznajete nekog vegetarijanca, onda znate da postoje neki koji su izuzetno strogi, dok drugi mogu povremeno pojesti malo ribe ili neke morske plodove.

Isto važi i za ljude koji su na paleo dijeti. Neki od njih koriste stvari kao što su veštački zaslađivači i kofein s vremena na vreme (u kafi ili zelenom čaju), dok su drugi isključivi.

Možda je najlakše da odredite da li je neka namirnica na listi dozvoljenih, ako se zapitate da li bi je pojeo pećinski čovek.

Ako ne možete da ga zamislite kako otvara konzervu ili odmrzava smrznuto povrće, onda zaobiđite takve namirnice.

Poželjno je da napravite jelovnik za celu nedelju. Planiranjem unapred imate manje šanse da pogrešite.

Paleo dijeta jelovnik za 7 dana

Dan 1

  • Doručak: Salata od spanaća i kuvanih jaja sa avokadom
  • Ručak: losos na žaru sa zelenom salatom i crnim maslinama
  • Večera: slatki krompir i pečene paprike

Dan 2

  • Doručak: Pečeni slatki krompir
  • Ručak: Ćufte i salata od cvekle i šargarepe
  • Večera: Salata od piletine i avokada sa spanaćem

Dan 3

  • Doručak: Kaserole od pilećeg mesa i tikvica
  • Ručak: Pljeskavice od govedine i šargarepe, salata od kupusa
  • Večera: Meso na žaru i zelena salata

Dan 4

  • Doručak: Zeleni smuti od spanaća i banane uz dodatak mlevene kinoe
  • Ručak: File lososa sa šparglom
  • Večera: Piletina na žaru sa šampinjonima

Dan 5

  • Doručak: Omlet od dva jaja sa mladim lukom
  • Ručak: Gulaš od juneće džigerice
  • Večera: Pastrmka na žaru uz salatu po izboru

Dan 6

  • Doručak: Smuti od jagoda i banana uz dodatak čia semena
  • Ručak: Piletina s povrćem
  • Večera: Pečeni karfiol sa slaninom

Dan 7

  • Doručak: Slanina propržena sa povrćem po izboru
  • Ručak: Ćufte u ljutom paradajz sosu
  • Večera: Čorba od muskatne tikve

Kao paleo užinu možete jesti voće koje volite (sveže ili suvo) kao i orahe, bademe, lešnike …

Da li je ovo prava dijeta za vas?

Pre nego što krenete na bilo koju dijetu, uverite se da je vaš organizam dovoljno snažan da to podnese, jer je za mnoge ljude to velika promena u ishrani.

Mnogi lekari se slažu da je ovo idealna dijeta za gotovo svakog. Posebno za ljude koji pate od gastrointestinalnih problema i za one koji imaju problem sa šećerom u krvi.

Bilo da želite da isprobate paleo dijetu na kratko ili želite da ovo učinite velikom životnom promenom, otkrićete da vam ova dijeta omogućava da budete zdraviji, mršaviji i da imate mnogo više energije.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.