Zašto ljudi dobijaju kilograme kada prestanu da puše

Ako ste ikada pokušali da prestanete da pušite, znate koliko to može da bude teško. Nikotinska kriza utiče na vas fizički, emocionalno i mentalno, a pojačan stres vam u tim trenucima najmanje treba.

I kao da to nije dovoljno, cigarete smanjuju vaš apetit, a sada tog uticaja više nema. Zato je neminovno da kada ostavite pušenje dobijete i neke neželjene kilograme uz to.

Kako prestanak pusenja utice na kilograme

Ljudi koji su prestali da puše dobijaju u proseku 2-5 kilograma godinu dana nakon što svoje upaljače okače o klin.

Dobijanje na težini nakon prestanka pušenja je loše, ali je daleko manje štetno od nastavka pušenja – a uz pravi plan ishrane i vežbanja, možete to u potpunosti preduprediti.

Zašto je ostavljanje pušenja teško?

Zamislite da svako jutro pijete u proseku dve šoljice kafe (većina nas verovatno ne mora ovo da zamišlja). Vaše telo prirodno žudi za tim svako jutro kada se probudite.

Ako vam se rutina poremeti i prođete bez jutarnje šolje radosti, verovatno ćete osetiti malu krizu. Bićete malo grogi, možda će vam biti teže da se koncentrišete, a verovatno ćete biti i razdražljiviji.

Za razliku od jutarnjeg ispijanja kafe, pušenje je ritual koji se nastavlja tokom celog dana i samim tim ga je mnogo teže napustiti.

Fizičke i psihičke nuspojave prestanka pušenja mogu da uključuju anksioznost, depresiju, glavobolju, probleme sa spavanjem, nedostatak koncentracije, gastrointestinalne probleme, umor i sveukupno loše raspoloženje.

Studije pokazuju da nikotin može da bude zavisan koliko i heroin, kokain ili alkohol. Zato nije ni čudo što je potrebno u proseku osam do jedanaest pokušaja da se uspešno odustane. Novije studije sugerišu da bi prosečan broj pokušaja mogao da bude i do 30!

Kakva je veza između pušenja i dobijanja na težini?

Pušenje suzbija apetit

Kada prestanete da pušite možda ćete primetiti da, posle obroka, niste siti kao što biste bili da ste posle obroka zapalili jednu.
Zbog toga, mogli biste da se čalabrcnete još malo ili da posetite frižider između obroka.

Nikotin ima efekat na metabolizam

Nikotin podiže bazalni metabolizam i do oko 10 odsto, što znači da pušači sagorevaju kalorije nešto bržom brzinom od nepušača (nepravedno, znam).

Ipak, ne paničite. Kada se vaše telo prilagodi načinu života bez dima, vaš bazalni metabolizam će početi da se stabilizuje.

Cigarete utiču na vaša čula

Možda ne znate, ali pušenje može da otupi čulo ukusa. Jednom kada izbacite štetnu naviku, može se desiti da vam hrana bude toliko ukusna da ste u iskušenju da napunite svoj tanjir kako biste na najbolji način testirali svoje novo čulo ukusa.

Neki bivši pušači usvajaju ponašanja koja izazivaju višak kilograma

Dešava se da ljudi često zamene svoju potrebu za nikotinom potrebom za jelom. Ili da instinktivno zamene naviku prinošenja cigarete ustima sa prinošenjem hrane tokom celog dana. Obe ove stvari mogle bi da vas dovedu do toga da unosite više kalorija nego ranije.

Zasto ljudi dobijaju kilograme kada prestanu da puse

Istraživanja sugerišu da što je pušač teži, veće su mu šanse da se ugoji posle prestanka. Dakle, ako ste zabrinuti za svoj struk, bolje je da što pre ostavite cigarete!

Da li je gomilanje kilograma neizbežno?

Definitivno ne! Dok prestanak pušenja može povećati rizik od dobijanja na težini, to ne znači da vam je suđeno da postanete debeljuca.

Takođe je važno zapamtiti da se ne ugoji svako podjednako! Neki ljudi dobijaju više, neki manje a neki čak i smršaju kada ostave pušenje.

Zato se nastavite da čitate, predstaviću vam neke savete koji će vam pomoći da se što manje ugojite, a možda čak i sprečiti da se to uopšte desi.

Šta da radimo da se ne ugojimo nakon prestanka pušenja?

Planirajte

Ako ste već čvrsto resili da ostavite pusenje dali ste sebi vremena da se mentalno pripremite ali možete iskoristiti ovaj period da se pripremite i fizički.

Pokušajte da uklonite sva nezdrava iskušenja iz vaše kuhinje poput keksa, čipsa, čokoladica i sl. Umesto toga napravite zalihe zdrave hrane i grickalica kao što su voće i povrće, orašasti plodovi i pijte dosta vode.

Fokusirajte se na sam čin jela

Usporite, dobro sažvaćite hranu i fokusirajte se na sam čin jela bez ikakvih smetnji (nemojte visiti na fejsbuku tokom jela). Ovo će vam pomoći da sprečite prejedanje jer ćete biti fokusirani na uživanje u jelu.

Ne zaboravite da je potrebno bar 20 minuta da se obrok potpuno svari, tako da do tada nećete sigurno moći da znate da li ste siti.

Ako ste i dalje gladni posle 20 minuta, popijte čašu vode ili uradite neku laganu vežbu da vidite da li to nešto menja.

Fizički se aktivirajte

Iskoristite na najbolji način povećanu snagu i čiste disajne puteve nekom fizičkom aktivnošću. Fizička aktivnost će vam pomoći da mršavite, smanjiti vam apetit i poboljšati vam raspoloženje (budimo realni, verovatno ćete biti u bedaku kad ostavite cigarete) kroz oslobađanje endorfina.

Kardio vežbe kao što su aerobik i trčanje odlične su za sagorevanje kalorija dok trening snage (odnosno treninzi sa tegovima) povećava mišićnu masu i time ubrzavaju metabolizam. Najbolje bi bilo da kombinujete kardio i vežbe snage. Pročitajte šta kažu stručnjaci koje su joga vežbe najbolje za mršavljenje.

Ograničite veličinu porcija

Pušač ili nepušač, uvek će biti teško pomiriti se sa činjenicom da ne možete stalno da jedete svu hranu koliko hoćete.

Znam da su mnogi ljudi naučeni da „počiste svoj tanjir“, ali to često znači da se prejedaju.

Zato kontrolišite veličine porcija i pokušajte da zapamtite da će i sutra biti novih stvari koje ćete probati… i dan posle… i dan posle toga.

Koristite pomagala za prestanak pušenja

Pomagala za prestanak pušenja kao što su nikotinske žvake i flasteri ne samo da pomažu u ukupnom procesu prestanka pušenja, već je dokazano i da smanjuju dobijanje na težini povezano sa prestankom pušenja.

Ako sprečite nikotinsku krizu, malo je verovatno da ćete dobiti nagon da cigarete zamenite hranom.

Dajte sebi oduška

Već ste pod stresom jer ste odlučili da ostavite cigarete. Verovatno će to biti jedna od vaših najboljih odluka, ali biće potrebno i malo istrajnosti.

Nemojte forsirati telo tako što ćete istovremeno biti opsednuti i ishranom. To bi moglo da vas učini nesrećnim, što bi dalje moglo da vas dovede do toga da jedete više ili čak da se ponovo počnete da pušite.

Fokusirajte se na dobre stvari

Dugoročno, čak i ako se ugojite nekoliko kilograma to nije tako strašno u odnosu na zdravstvene probleme koje sa sobom nosi pušenje.

Broj kilograma o kome ovde govorimo je prilično mali, i lako se mogu izgubiti kada i mentalno raskrstite sa cigaretama.

Ipak, ako uspete da potpuno sprečite dodavanje kilograma pažljivim planiranjem i zdravom ishranom i redovnim vežbanjem – svaka čast!

Onda možete da usmerite pažnju na druge pozitivne promene u načinu života, koje će vam pomoći da u potpunosti doterate liniju.

Nadam se da smo bar malo pomogli svima koji žele da prestanu sa pušenjem, a da se pritom ne ugoje.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.