Šta je emocionalno prejedanje i kako ga izlečiti?

Ako ste ikada posegnuli za hranom koja će vam pomoći da se osećate bolje ili ste proslavili neki događaj odlaskom na desert, doživeli ste emocionalno jedenje, a vrlo često i prejedanje.

Emocionalno jedenje je normalno i nešto što svi doživljavamo u nekom trenutku svog života. Međutim, to može da izmakne kontroli.

Emocionalno prejedanje

Ovaj članak će vas naučiti više o tome šta je emocionalno prejedanje, kako da ga prepoznate kada se dešava i kako da se nosite sa tim kako ne bi negativno uticala na vaše zdravlje.

Šta je emocionalno prejedanje?

Emocionalno prejedanje je korišćenje hrane za suočavanje sa vašim emocijama umesto da zadovolji glad.

Hrana je izvor zadovoljstva i udobnosti, pa je logično da se okrenete tome kako biste se osećali bolje.

Neki ljudi imaju određene namirnice za koje je veća mogućnost da će ih emocionalno zadovoljiti.

Sigurno su vam poznate scene iz američkih filmova kada, uglavnom nezadovoljna žena, poseže za ogromnom kutijom sladoleda iz frižidera. E, to vam je emocionalno prejedanje.

Naravno, jesti emocionalno neke umerene količine je OK, ali ljudi koji emocionalno jedu često jedu veće od normalnih veličina porcija.

Emocionalna ishrana je češća kod žena nego kod muškaraca, ali se može desiti svakome.

Pročitatajte u izdvojenom članku kako smanjiti unos šećera.

Zašto dolazi do emocionalnog prejedanja?

Većina nas je suočena sa mnogim emocijama. Ako nemate zdrave načine da se izborite sa njima, nekontrolisan unos hrane može da vas preuzme.

Česti uzroci uključuju:

  • Negativne emocije poput stresa, dosade, usamljenosti, anksioznosti i depresije
  • Pozitivne emocije poput radosti ili slavlja
  • Nedovoljno sna
  • Često držanje dijete

Da li je emocionalno jedenje loše?

Normalno je i u redu da povremeno koristite hranu koja će vam pomoći da se osećate bolje ili da vam posluži kao nagrada. Međutim, to postaje problem ako nemate drugi način da se nosite sa emocijama.

Jedenje kao odgovor na emocije može učiniti da se osećate bolje u kratkom roku, ali se ne bavi korenitim uzrokom onoga što osećate.

Možda ćete se osećati još gore na duže staze i bićete u većem iskušenju da emotivno jedete kao rezultat toga, što može stvoriti začarani krug.

Neke od negativnih posledica emocionalne ishrane uključuju:

  • Osećanja krivice ili stida od jela
  • Negativna slika tela
  • Dobijanje na težini
  • Gubljenje osećaja za glad i sitost
  • Poremećaj navika u ishrani i sveukupan nezdrav odnos prema hrani

Kako izlečiti emocionalno prejedanje?

Evo nekoliko koraka koji će vam pomoći da prevaziđete ovaj problem.

Shvatite razliku između emocionalne gladi i fizičke gladi

Emocionalna glad se lako pomeša sa fizičkom glađu. Sledeća tabela će vam pomoći da ih raspoznate.

Fizička gladEmocionalna glad
Razvija se polakoDolazi brzo
Može se zadovoljiti različitim namirnicamaČesto se može zadovoljiti samo specifičnom hranom, ili se uopšte ne može zadovoljiti hranom
Javlja se kao posledica gladiJavlja se kao odgovor na emocije
Osećaš kada si se zasitioNe osećaš kada si sit
Osećaj zadovoljstva nakon jelaOsećaj sramote i/ili krivice nakon jela
Osećaš je više puta tokom danaDođe i prođe na osnovu raspoloženja

Prepoznajte okidače

Da biste stekli svest o svojim okidačima počnite da se pitate zašto emotivno jedete . Na primer, čest okidač za emocionalno prejedanje su, sasvim očekivano, negativne emocije.

Zapitajte se da li je vaše telo gladno ili, odnosno, da li se osećate posebno tužno ili ljuto i želite hranu kao način da se sa tim izborite?

Drugi uobičajeni okidači uključuju želju za jelom kao način da se poboljša uživanje u nekom događaju ili kada vam je dosadno, a potrebna vam je neka stimulacija.

Pokušajte da saznate koji je vaš okidač i preduzmite potrebne akcije.

Razvijajte druge načine za suočavanje sa svojim emocijama

Važno je da imate druge mehanizme suočavanja sa emocijama – one koje ne podrazumevaju hranu. Takođe je važno da budete sigurni da je osnovni uzrok vaših emocija rešen.

Neke ideje kako da se izborite sa svojim problemom:

  • Vežbanje
  • Meditacija
  • Čitanje
  • Slušanje prijatne muzike
  • Boravak u prirodi
  • Neki hobi
  • Podrška voljene osobe ili prijatelja

Što češće praktikujete ove stvari, postaće vam lakše da se okrenete od hrane u problematičnim momentima. Vremenom ćete izgubiti tu potrebu u potpunosti.

Uvek imate na umu šta jedete

Istraživanja su pokazala da kada se vodi računa o onome šta se jede, smanjuje se verovatnoća da se emocionalno prejedate.

To znači da se trudite da jedete sporije, da obratite pažnju na hranu i koristite svoja čula da primetite njen ukus, teksturu, boju, izgled i miris.

Kada postanete svesniji onoga što jedete steći ćete poštovanje prema svom telu i izborićete se sa svojim emocijama na zdrav način.

Zaključak

Emocionalno jedenje i prejedanje se dešava svima nama, ali možete preduzeti korake da ne izmakne kontroli.
Dok radite na prevazilaženju emocionalnog prejedanja, odnosite sa sa poštovanjem prema sebi i ne budite previše strogi.

Ako je potrebno, može vam biti od pomoći da potražite dodatnu podršku člana porodice ili prijatelja koji vam može pomoći da prebrodite svoje emocije i razvijete zdrave načine suočavanja sa njima.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.