Grčevi u mišićima: uzroci i kako ih sprečiti

Grčevi u mišićima su iznenadne, nevoljne kontrakcije koje su često praćene bolom. Iako mogu biti prilično bolni, obično ne uzrokuju nikakvu štetu.

Najčešće su zahvaćeni mišići potkolenice, zadnje strane butine i prednje strane butine. Grčevi su takođe uobičajeni u stopalima, šakama, rukama i stomaku, kao i duž grudnog koša.

Oni mogu trajati od nekoliko sekundi do 15 minuta ili čak duže.

Grčevi u mišićima mogu prilično loše uticati na sportiste i rekreativce, jer dovodi do lošijih performansi i često sprečava da se trening završi u potpunosti.

Često se javljaju tokom vežbi, ali se mogu javiti i kao noćni grčevi.

Grčevi u mišićima uzroci

Čini se da još nije postignuto potpuno razumevanje zašto nastaju grčevi u mišićima, ali postoji niz mogućih objašnjenja.

Grčevi uzrokovani zamorom mišića

Grčevi u nogama su uobičajeni, a posebno se čini da se grčevi listova i nožnih prstiju javljaju nakon zamora mišića.

Ove vrste grčeva su uzrokovane neispravnom neuronskom signalizacijom. Senzorni receptori u mišićima obmanjuju vaš centralni nervni sistem o stanju vaših mišića.

Goldžijev tetivni organ (GTO) se nalazi na mestu umetanja mišića u tetive. To je receptor koji signalizira vašem mozgu koliku snagu generišu vaši mišići. Da bi ispravili prekomernu kontrakciju, oni pokreću opuštanje mišića.

grcevi u misicima

Mišićno vreteno je receptor za istezanje koji govori vašem mozgu koliko su dobro istegnuti vaši mišići. Da bi sprečili prekomerno istezanje, oni pokreću kontrakciju.

Kada vaši mišići postanu umorni, receptori tetiva se inhibiraju dok se receptori za istezanje aktiviraju.

Inhibirani GTO ne uspeva da kaže mišiću da se opusti, dok će aktivirani receptor istezanja pokrenuti kontrakciju.

Ovo može dovesti do prekomerne korekcije i prekomerne kontrakcije ili grča. Nežno istezanje pogođenog područja je jedan od načina da se ovo prevaziđe.

Barem neko vreme ćete morati da izbegavate da radite bilo koji od pokreta koji kao da izazivaju grč.

Na primer, tokom vožnje biciklom može biti neophodno izbegavati previše napora na određenim nagibima jer će to izazvati grč. Možda ćete otkriti da jedan položaj ublažava grč više od drugog.

Grčevi uzrokovani nedostatkom hranljivih materija i minerala

Često se kao uzroci grčeva navode dehidratacija, loša cirkulacija i nedostatak soli kao što su natrijum, magnezijum, kalcijum i kalijum.

Ono što je svima zajedničko je da su direktno ili indirektno uključeni u ciklus kontrakcije i opuštanja mišićnih vlakana.

Loša cirkulacija i dehidratacija mogu biti povezani jer kada se smanji zapremina krvi, kao što je slučaj sa dehidratacijom, onda se smanjuje transport kiseonika do mišića.

Ovo dovodi do smanjenja proizvodnje energetskog molekula ATP. ATP je potreban mišiću tokom njegovog ciklusa kontrakcije. Energija dobijena iz ATP-a omogućava mišiću da se opusti ili dodatno kontrahuje.

Natrijum je neophodan da bi se omogućilo da se poruka o kontrakciji prenese od vašeg centralnog nervnog sistema do mišića.

Kako natrijuma ponestaje, moguće je da neka vlakna neće dobiti poruku da se kontrahuju, to bi moglo dovesti do zbunjujućih poruka koje šalju senzorni receptori u mišićima, što dovodi do grčeva.

Nedostatak magnezijuma može izazvati probleme jer je magnezijum u kombinaciji sa ATP-om neophodan da se mišić opusti.

Nedostatak kalcijuma i kalijuma takođe može da izazove grčeve u mišićima.

Kako sprečiti grčeve u mišićima

Evo nekoliko rešenja i ideja kako sprečiti pojavu grčeva u mišićima.

Unos soli

U slučajevima grčeva u mišićima po celom telu, nedostatak soli u krvotoku je verovatan uzrok.

Unos tečnosti koje sadrži so trebalo bi da pomogne u ovim slučajevima.

Magnezijum

Magnezijum deluje ne samo na skeletne mišiće, već i na glatke mišiće u vašim disajnim putevima i crevima. Kao rezultat toga, ponekad može pomoći u slučajevima astme i iritabilnog creva.

Magnezijum se može uzimati kao suplement od oko 400 mg dnevno. Orašasti plodovi su jedan od najboljih izvora magnezijuma.

Kinin

Kinin se koristi za lečenje malarije, a takođe je utvrđeno da smanjuje grčeve u mišićima. Problem vam može rešiti i tonik voda koja sadrži kinin.

Ako su grčevi zaista jaki i ne reaguju na tonik, onda postoje pilule koje sadrže mnogo više kinina.

Ako ih uzimate, potrebno je da o tome razgovarate sa svojim lekarom jer kinin može izazvati neželjene efekte kod nekih ljudi.

Redovno kondicioniranje i istezanje

Da biste smanjili verovatnoću grčeva, jačanje zahvaćenog mišića je dobra ideja. Dakle, ako redovno dobijate grčeve u listovima pokušajte sa ojačate te mišiće. Takođe možete pokušati sa redovnim istezanjem mišića lista.

Adekvatna hidratacija

Svakodnevni unos dosta vode je važan ako želite da sprečite pojavu grčeva. Ovde takođe mogu pomoći i sportska pića koja sadrže soli kao što su natrijum, kalcijum i kalijum.

Uz redovno kondicioniranje i istezanje mišića i malo više pažnje za unos natrijuma, kalijuma, kalcijuma, magnezijuma i tečnosti, trebalo bi da sprečite pojavu bolnih grčeva u mišićima.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.