Amarant: nutritivna vrednost, lekovita svojstva, priprema

Amarant se najviše konzumira u Indiji i u Južnoj Americi i Africi. Smatra se da je hranljiviji u poređenju sa drugim osnovnim namirnicama kao što su pšenica i pirinač.

Šta je amarant?

Veruje se da je amarant žitarica, ali botanički nije. Klasifikovan je kao pseudožitarica sa jestivim skrobnim semenom sličnim žitaricama.

Amarant pripada porodici Amaranthaceae, koja uključuje biljke poput spanaća, kinoe, cvekle i blitve. Zrna su obično bledo kremasta, ali mogu biti i tamnija. Amarant predstavlja izuzetno zdravu opciju i alternativu žitaricama.

Amarant seme

Takođe, zrno je bez glutena, bogato energijom, hranljivim materijama i dijetetskim vlaknima.

Amarant nutritivna vrednost

100 g zrna amaranta (nekuvanog) sadrži oko 11,3 g vode i 370 kalorija. Takođe sadrži hranljive materije:

  • Proteini 13,6g
  • Ugljeni hidrati 65,2 g
  • Kalcijum 159 mg
  • Magnezijum 248 mg
  • Gvožđe 7,61 mg
  • Kalijum 508 mg
  • Fosfor 557 mg
  • Natrijum 4mg
  • Cink 2,87 mg
  • Mangan 3,33 mg
  • Selen 18,7 mcg
  • Vitamin C 4,2 mg
  • Folati 82 mcg
  • Holin 69 mg

Lekovita svojstva amaranta

Smanjuje holesterol u krvi

Smata se da amarant može pomoći da se smanji oko 20 procenata ukupnog i HDL ili nivoa „lošeg“ holesterola.

Takođe pomaže u smanjenju holesterola lipoproteina niske gustine (VLDL) i poboljšava zdravlje creva.

Amarant za dijabetičare

Manjak kalcijuma ukazuje na neravnotežu nivoa glukoze kod dijabetičara, a amarant bi mogao da pomogne u povećanju sadržaja kalcijuma u ishrani.

A samim tim i poboljšanju njegove signalizacije u jetri, krvi i bubrezima kod pacijenata sa dijabetesom, čime bi se poboljšalo njihovo stanje.

Takođe, glikemijski indeks amaranta je manji u poređenju sa pšenicom i pirinčem.

Dobra alternativa za osobe sa celijakijom

Amarant ne sadrži gluten, što znači da je korisna za osobe sa celijakijom ili osetljivošću na gluten.

Celijakija je autoimuni poremećaj u kojem osoba nije u stanju da svari gluten koji se nalazi u namirnicama kao što su pšenica, raž i ječam zbog imunološke reakcije na unos glutena.

Usporava starenje

Ovo seme je bogato antioksidansima zbog prisustva jedinjenja kao što su galna kiselina, vanilinska kiselina, flavonoidi, vitamin C, i cink.

Antioksidansi pomažu u smanjenju oštećenja telesnih organa, uključujući kožu izazvana štetnim slobodnim radikalima. Ovo može pomoći u usporavanju procesa starenja i održavanju dobrog zdravlja kože.

Amarant za mršavljenje

Ovo je dobra hrana za ljude koji žele da izgube višak kilograma, jer amarant ima visok sadržaj proteina i vlakana što može pomoći u gubitku težine.

Studije pokazuju da konzumiranje hrane bogate proteinima i vlaknima za doručak smanjuje nivo grelina, hormona koji stimuliše glad i smanjuje apetit i unos kalorija.

Kuvani amarant

Ishrana bogata dijetetskim vlaknima i proteinima može da vas duže zadrži sitima i poveća nivo izdržljivosti.

Amarant ima visoku količinu aminokiseline lizina. Lizin je neophodan u proizvodnji karnitina, materije odgovorne za pretvaranje masnih kiselina u energiju.

Dakle, ako se osećate usporeno i potrebna vam je energija za vežbanje, amarant vam može pomoći u tome.

Smanjuje upalu

Upala je prirodni odgovor našeg tela da se zaštiti od povreda i infekcija, ali hronična upala može izazvati hronične bolesti koje su povezane sa stanjima kao što su artritis i autoimuni poremećaji.

Amarant ima moć da smanji simptome upale i služi kao prirodni tretman za artritis, osteoartritis i druga upalna stanja prema.

Može pomoći kod migrena

Neke studije kažu da amarant može pomoći u smanjenju učestalosti migrene zbog prisustva magnezijuma.

Ovaj sastojak sprečava suženje krvnih sudova i arterija i može pomoći u ublažavanju bolova usled migrene.

Amarant takođe ima moćna antiinflamatorna svojstva, što takođe može pomoći jer su neki bolovi kod migrene izazvani inflamacijom.

Pomaže u jačanju imuniteta

Amarant sadrži jedinjenja koja jačaju imunitet kao što su flavonoidi, cink, mangan i vitamin C.

Oni mogu pomoći u regulisanju ćelijskog imunološkog odgovora i borbi protiv infekcija i bolesti.

Dobar je za kosti

Kalcijum je primarni nutrijent koji čini kosti jačima i sprečava rizik od povezanih bolesti. Amarant seme sadrži oko 159 mg kalcijuma.

Stoga njegova konzumacija može pomoći u poboljšanju zdravlja kostiju, sprečiti nedostatak kalcijuma u telu i smanjiti rizik od bolesti povezanih sa kostima poput osteoporoze.

Proteini iz ovog semena takođe pomažu da se kost ojača.

Smanjuje rizik od srčanih oboljenja

Amarant je na mnogo načina dobar za srce. Pomaže u smanjenju oksidativnog oštećenja srčanih ćelija zbog prisustva velikih količina antioksidanata.

S druge strane, pomaže u održavanju ravnoteže kalcijuma u telu, što dalje pomaže u nesmetanom funkcionisanju arterija i krvnih sudova i smanjuje rizik od srčanih bolesti poput hipertenzije.

Amarantovo ulje takođe pomaže u smanjenju holesterola i sprečavanju rizika od moždanog udara.

Može sprečiti razvoj raka

Jedna studija govori o antikancerogenim svojstvima biljaka koje pripadaju porodici Amaranthus.

Kaže da ove biljke sadrže bioaktivne fitokemikalije kao što su flavonoidi, fenoli i tanini koji mogu pomoći u inhibiranju proliferacije ćelija i smanjenju rizika od raka.

Ovo seme takođe pomaže u uklanjanju štetnih slobodnih radikala koji mogu biti razlog za razvoj raka.

Amarant priprema

U šerpi pomešajte amarant seme (pola šolje) i vodu (1 šolja) i prokuvajte. Kada voda počne da ključa, smanjite vatru i kuvajte 20 minuta poklopljeno.

Ovako ćete dobiti pahuljastu teksturu kuvanog amaranta. Povećajte količinu tečnosti ako želite da dobijete ređu teksturu.

Amarant priprema

Postoji i amarant brašno koje se može dodati klasičnom brašnu prilikom pripreme hleba i peciva.

Pomešajte kuvani amarant sa orašastim plodovima poput badema, lešnika, indijskog oraha i voćem poput banana, smokava ili krušaka i dobijate ukusan i zdrav doručak ili užinu.

Još jedan zanimljiv način pripreme amaranta je da ga iskokate kao kada pravite kokice.

Ekspandirani amarant

Prethodno zagrejte šerpu na srednje jakoj vatri. Stavite otprilike 1 supenu kašiku semena amaranta na dno vruće šerpe što je moguće ravnomernije.

Sačekajte da semenke puknu. Ovo bi trebalo da se desi vrlo brzo, već posle desetak sekundi.

Amarant kokice

Kada krene kokanje, protresite malo šerpu da ne izgori. Za svaku supenu kašiku sirovog amaranta dobićete oko 2 kašike iskokanog amaranta.

Ako vam se desi da odmah ne puknu, šerpa nije bila dovoljno zagrejana, pa će seme samo izgoreti. Pokušajte ponovo, sada bi trebalo da uspe.

Ekspandirani amarant dalje možete posoliti i jesti kao kokice, ili ga pripremiti sa mlekom kao ovsene pahuljice.

Amarant za bebe

Amarant se daje bebama jer ima važne hranljive materije koje pomažu u razvoju mozga, digestivnog trakta i još mnogo toga. Prepun je proteina, gvožđa, magnezijuma, selena i cinka.

Amarant se može uvesti čim vaša beba bude spremna da počne da jede čvrstu hranu, što je obično oko 6 meseci starosti.

Kao što biste uradili kada uvodite bilo koju novu hranu, počnite tako što ćete prvih nekoliko puta poslužiti malu količinu amaranta kao toplu kašicu. Postepeno povećavajte količinu tokom budućih porcija.

Kada beba napuni 12 ili 18 meseci, možete umesto vode za kuvanje koristiti prirodno slatke tečnosti kao što su nezaslađeno kravlje, bademovo i kokosovo mleko. Takođe možete umešati i voće u kašu.

Ovo će pomoći vašoj bebi da razvije ukus za slatkiše od hrane koja nije veštački slatka, što je važno u ovom uzrastu kada se dete praktično uči da jede pravu hranu.

Amarant cena i gde kupiti

Amarant seme kupujem u prodavnicama zdrave hrane i za pakovanje od 200g potrebno je izdvojiti oko 200 dinara. Veća pakovanja se mogu kupiti i po nešto nižoj ceni.

Dakle, ima savim razumnu cenu, tako da ga bez prevelikog troška možete uključiti u vašu ishranu.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.